ARTYKUŁYINNE

Nowe pociągi dla Kolei Mazowieckich

Dobre wiadomości dla pasażerów Kolei Mazowieckich. Przed spółką rekordowe zakupy. Aż 65 nowoczesnych pojazdów kolejowych wyjedzie na mazowieckie tory. Pomogą środki z Unii Europejskiej – ponad 242 mln zł w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 oraz ok. 718 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Właśnie zostały podpisane umowy. 

Od początku działalności spółki Koleje Mazowieckie, czyli już od 20 lat, samorząd województwa mazowieckiego inwestuje w zakup taboru. Po sfinalizowaniu w 2023 roku rekordowego zamówienia na dostawę 61 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT ER160 Spółka KM nie zwalnia tempa i kupuje kolejne pociągi. 

Dzisiaj zostały podpisane umowy na unijne dofinansowanie zakupu 15 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz umowa ramowa z firmą Stadler na zakup 50 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, w tym dwie umowy wykonawcze na dostawę 25 pojazdów, które wyjadą na tory do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic czy Dęblina. Pierwsze pociągi od firmy Stadler mają zostać dostarczone już za dwa lata. 

Wicemarszałek Wiesław Raboszuk zwraca uwagę, że obie umowy zostaną dofinansowane z funduszy unijnych. – 15 nowoczesnych i ekologicznych zespołów trakcyjnych kupimy dzięki ponad 242 mln zł z naszego programu operacyjnego Fundusze Europejskie dla Mazowsza. Z kolei zakup 50 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT dofinansuje Unia Europejska w ramach Krajowego Planu Odbudowy. 

Koleje Mazowieckie to samorządowy przewoźnik, z którego usług korzysta codziennie blisko 176 tysięcy osób. Jak podkreśla członkini zarządu województwa mazowieckiego Anna Brzezińska, mieszkańcy wybierają pociągi Kolei Mazowieckich w codziennych podróżach do szkoły i pracy. – Tylko w ubiegłym roku podróż pociągami spółki wybrało 61,5 mln osób. Naszym zadaniem jest dbanie o coraz lepszy komfort podróżowania i skracanie czasu dojazdu. Dzisiejsze umowy to rekordowe inwestycje w historii spółki. 

Park taborowy spółki KM liczy ponad 330 pojazdów. Prawie 54% z nich to nowo zakupione pojazdy, które są bezpieczne, ekologiczne i gwarantują wysoką jakość świadczonych usług przewozowych. 

To nie koniec planów inwestycyjnych Kolei Mazowieckich. W ciągu najbliższych czterech lat samorząd województwa mazowieckiego kupi dla spółki 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rozbudowywane jest również zaplecze techniczne niezbędne do utrzymania pojazdów szynowych. Trwają prace związane m.in. z budową bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu, a w nieco dalszej perspektywie – w Sochaczewie. 

Ponad 242 mln zł z UE na 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych 

Pierwsza podpisana dzisiaj umowa dotyczy unijnego dofinansowania do zakupu 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Mazowieckich. Umowę na 242 mln zł wsparcia w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza podpisali wicemarszałek Wiesław Raboszuk, członkini zarządu województwa mazowieckiego Anna Brzezińska oraz przedstawiciele zarządu Kolei Mazowieckich – Robert Stępień i Cezary Lewandowski. 

Projekt obejmuje zakup 15 nowych zeroemisyjnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy będą wykorzystywane na wszystkich obsługiwanych relacjach Kolei Mazowieckich na terenie województwa mazowieckiego po w pełni zmodernizowanej sieci TEN-T – transeuropejskiej sieci transportowej. 

Robert Stępień, prezes zarządu Spółki KM, podkreśla, że to właśnie samorząd województwa mazowieckiego dostrzegł potencjał tkwiący w regionalnym pasażerskim transporcie kolejowym i podjął decyzję o utworzeniu pierwszej w Polsce samorządowej spółki kolejowej. – W tym roku obchodzimy jubileusz 20-lecia Kolei Mazowieckich. Przez ten czas dzięki licznym inwestycjom zrealizowanym przez właściciela oraz efektywnemu pozyskaniu i wykorzystaniu środków unijnych Koleje Mazowieckie diametralnie zmieniły wizerunek kolei, i to nie tylko w aspekcie regionalnym, lecz także ogólnokrajowym. Obecnie jesteśmy jednym z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników w Polsce, który pod względem liczby przewożonych rocznie pasażerów zajmuje trzecie miejsce w kraju. Cieszę się, że mam przyjemność zarządzać tą właśnie spółką i mam możliwość uczestniczenia w jej dalszym dynamicznym rozwoju.

Nowe i energooszczędne pojazdy będą wyposażone w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu ERTMS/ETCS, pętle indukcyjne, dodatkowe oznaczenie na drzwiach wejściowych ułatwiające lokalizację przycisku otwierającego, a dla osób z dysfunkcją wzroku pojawi się pomoc w postaci oznaczenia systemem Braille’a numerów miejsc siedzących w wagonach. W ramach projektu jest przewidziane szkolenie pracowników w zakresie obsługi technicznej i eksploatacyjnej pojazdów oraz pakiet pozderzeniowo-naprawczy.

Umowa na dofinansowanie zakupu 15 nowoczesnych pojazdów kolejowych będzie wyróżniać się na tle pozostałych inwestycji. – W odróżnieniu od poprzednich projektów dostawa nowych ezt będzie kluczowa dla mieszkańców Mazowsza ze względu na fakt, że pojazdy będą kursować po wszystkich liniach obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie. Mówiąc wprost, będą one mogły jeździć zarówno do Radomia, Siedlec, jak i Ciechanowa. Warto podkreślić, że ten zakup przyczyni się również do poprawy warunków pracy drużyn pociągowych i zaplecza technicznego Kolei Mazowieckich. Zastosowanie nowych technologii i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań staje się obecnie normą, a co za tym idzie, ułatwia wykonywanie obowiązków służbowych i wpływa na atrakcyjność pracodawcy na rynku pracy – podkreśla Cezary Lewandowski, członek zarządu spółki KM.

50 nowoczesnych pojazdów zasili flotę Kolei Mazowieckich

Druga podpisywana dzisiaj umowa to umowa ramowa na zakup 50 ezt typu FLIRT. Podpisano także pierwsze dwie umowy wykonawcze na dostawę 25 pociągów. Umowy podpisali przedstawiciele zarządu Kolei Mazowieckich Robert Stepień i Czesław Sulima oraz przedstawiciele zarządu Grupy Stadler Philipp Brunner i Arkadiusz Świergot. 

Wartość zamówienia to ponad 3 mld zł. Inwestycja zostanie sfinansowana dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Elektryczne zespoły trakcyjne (ezt) dostarczy Stadler Polska.

Umowa ramowa dotyczy zakupu 50 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, a także usługi utrzymania dostarczonej floty i pakietu naprawczo-pozderzeniowego. Dzisiaj, oprócz podpisania umowy ramowej, zostały zawarte pierwsze umowy wykonawcze na dostawę łącznie 25 pojazdów, które będą obsługiwały trasy między innymi: z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic czy Dęblina. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne pojawią się w połowie 2026 roku. 

Jak podkreśla Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich, zamówienie zrealizuje Stadler Polska i będzie to kolejna współpraca z siedlecką firmą. – Nasza spółka w ostatnich latach nieodłącznie jest kojarzona właśnie z pojazdami FLIRT, które na stałe wpisały się w krajobraz Mazowsza. Jako jeden z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników samorządowych sukcesywnie dążymy do tego, by nowoczesne pojazdy były naszą wizytówką podkreślającą wysoką jakość świadczonych usług przewozowych. Mamy dobre doświadczenia związane z eksploatacją pojazdów firmy Stadler i liczę, że te, które zostaną dla nas wyprodukowane, będą na równie wysokim, a nawet wyższym poziomie. 

Nowoczesne pojazdy poprawią komfort i bezpieczeństwo podróżowania koleją na Mazowszu. Członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich Czesław Sulima zwraca też uwagę na trafność strategii taborowej w dynamicznym rozwoju spółki. – W parku taborowym mamy obecnie ponad 330 pojazdów, z czego 54% nowoczesnych i 41% zmodernizowanych, którymi realizujemy przewozy na wysokim poziomie eksploatacyjnym. Kolejne zamówienie na tabor, tym razem na 50 ezt, będzie kontynuacją rozpoczętego przed laty procesu unowocześniania firmy. Tym bardziej że zamierzamy nabyć już użytkowany i sprawdzony przez nas typ pojazdów, a jak wiadomo – większa liczba ujednoliconego taboru poprawia też efektywność jego utrzymania. 

W parku taborowym KM jest łącznie 10 czteroczłonowych oraz 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, które stanowią ponad 21% wszystkich pojazdów. Pojazdy tego typu to bestsellerowy model pociągów Stadlera, sprzedany już w ponad 2600 egzemplarzach do 23 krajów. 

 – Koleje Mazowieckie to dla nas ważny klient i partner – podkreśla Philipp Brunner, członek zarządu Grupy Stadler i wiceprezes wykonawczy dywizji Europa Centralna. – Działalność Stadlera w Polsce została zapoczątkowana dzięki pierwszemu zamówieniu dla Mazowsza i Śląska. Kolejne zamówienia pozwoliły nam rozwijać działalność produkcyjną w Siedlcach oraz współpracę z lokalnymi dostawcami. Podpisany dziś kontrakt to wartość dodana dla regionu i branży – zwiększenie produkcji siedleckiego zakładu oznacza dalszy rozwój Stadlera w Polsce, a także nowe zamówienia dla naszych licznych lokalnych partnerów i dostawców. Cieszę się, że poprzez dostawy naszych nowoczesnych pojazdów możemy mieć swój udział w poprawie komfortu podróżowania koleją w regionie. Jestem przekonany, że pasażerowie powitają nowe jednostki FLIRT z radością. 

Elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich to pojazdy o lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Są wyposażone w urządzenia ETCS poziomu 2 i spełniają wymagania standardów TSI oraz norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227). Podczas projektowania pojazdu inżynierowie Stadlera położyli szczególny nacisk na niskie zużycie energii oraz możliwie łatwą obsługę pojazdu. Jednoprzestrzenne składy posiadają przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów, są niskopodłogowe, a dzięki temu łatwo dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z rowerami i wózkami dziecięcymi. Są wyposażone w wydajną klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, system informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Posiadają platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom niepełnosprawnym i miejsca przystosowane do przewozu wózków dziecięcych i rowerów, a także nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo na pokładzie zapewniają podróżnym między innymi defibrylatory i interkomy umożliwiające kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. Pięcioczłonowe pojazdy mieszczą 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h.

                       

                                                                                                                                                                                                                                                                                  Marta Milewska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *